“Want wat is een gevleugeld paard kennen anders dan
bevestigen dat het paard vleugels heeft? Als de geest dan ook behalve het
gevleugelde paard niets anders kende, zou hij het als aanwezig beschouwen, en geen enkele
aanleiding hebben om aan het bestaan ervan te twijfelen, noch over enig
vermogen beschikken om er niet mee in te stemmen, tenzij de voorstelling van
het gevleugelde paard verbonden zou zijn met een idee dat het bestaan van dit
paard zou opheffen, of als de geest zou bemerken dat zijn idee van een
gevleugeld paard inadequaat was; pas dan zal hij het bestaan van dit paard
noodzakelijk ontkennen of in twijfel trekken.” (Spinoza, Ethica II,
stelling 49, opmerking.)
Populaire posts van deze blog
“When we look about us towards external objects, and consider the operation of causes, we are never able, in a single instance, to discover any power or necessary connexion; any quality, which binds the effect to the cause, and renders the one an infallible consequence of the other. The impulse of one billiard-ball is attended with motion in the second. This is the whole that appears to the outward senses. The mind feels no sentiment or inward impression from this succession of objects: Consequently, there is not, in any single, particular instance of cause and effect, any thing which can suggest the idea of power or necessary connexion.” (Hume, An enquiry concerning human understanding , Sect. VII, Part I.)
Reacties
Een reactie posten